Checklist voor het boeken van een bedrijfsreportage:
Wat is de doelgroep:
Voordat je een fotograaf inschakelt is het handig om te bespreken voor welke doelgroepen de foto's zullen dienen. Stel ook vast wat de beelden moeten opleveren. Dat resultaat kun je zowel in kwaliteit als kwantiteit definiëren. Bijvoorbeeld omdat je weet dat je komend jaar een x aantal nieuwsbrieven gaat versturen waarvoor je een omslagfoto nodig hebt. Met daarbij een aantal nieuwe pagina’s voor de website die op de planning staan. Of nieuw drukwerk dat in aantocht is en natuurlijk foto’s voor je social media kanalen.
Social media en website afbeeldingen:
Deze worden tijdens het nabewerken bijgesneden naar het gebruiksformaat. Denk hierbij aan een vierkante afbeeldingen met de juiste compositie voor Instagram bijvoorbeeld. Hierbij worden de afbeeldingen gecomprimeerd van 6000 pixels (15MB) naar een resolutie van 1080 pixels (Tussen 480 kb tot maximaal 900 kb). Hierdoor worden problemen bij het laden van de afbeeldingen op de website voorkomen, en blijven de afbeeldingen van voldoende kwaliteit.
Drukwerk:
Deze afbeeldingen worden gecontroleerd op kwaliteit en nabewerkt om imperfecties zoals vuildeeltjes uit beeld te halen. Deze worden vervolgens in hoge resolutie aangeleverd zonder kwaliteitsverlies.
Wat kun je zelf ondernemen voor je de fotograaf inhuurt:
- Bedenk waar je precies foto's van wilt. Als dit nog niet helder is, kun je dit aan ons laten weten zodat we passende ideeën kunnen brainstormen.
- Bedrijfsruimten opgeruimd en schoon. Als je een professionele indruk wilt achter laten, is het belangrijk dat de setting (fotolocatie) er netjes en opgeruimd bij staat.
- De vloeren schoon zijn, en vrij van losse spullen zoals dozen, kabels etc.
- Indien nodig het personeel inlichten dat de fotograaf langs komt en zich voorbereidt.
- Bij gebruik van schappen dienen deze opgeruimd en gespiegeld te zijn.
Wanneer u de foto's in ontvangst heeft genomen, is het raadzaam om deze goed te bewaren!